Скасування трудових книжок: плюси і мінуси новинки

   Кники пропонують замінити реєстром. Експерти вважають, що це заощадить 500 млн грн

   Мінекономрозвитку планує скасувати інститут трудових книжок як таких. За словами глави відомства Айвараса Абромавічуса, вже підготовлений пакет документів, який повинен внести зміни до 22 закону і сотні нормативних актів. Зараз ці документи активно вивчають в Мінсоцполітики, Пенсійному фонді та інших структурах. За словами експертів, якщо влада схвалить ідею, а Верховна Рада проголосує, то вона буде реалізована вже в середині 2016-го.

   ЩО БУДЕ. Як розповів "Сегодня" Микола Гайдай, співзасновник EasyBusiness – організації, яка запропонувала МЕРТ скасування трудових, книжки зараз не потрібні, оскільки всі питання можна вирішувати за допомогою електронних реєстрів. "Наприклад, в питанні оформлення пенсій важливо розуміти, що трудова книжка не є документом, за яким встановлюється розмір пенсії і визначається трудовий стаж. З 2000 року в Україні існує Єдиний реєстр застрахованих осіб: він ведеться в електронному вигляді і містить дані про платежі в Пенсфонд за кожного працівника. Саме з відрахувань і визначається страховий стаж працівника, згідно з яким потім оформляється пенсія", – уточнює Гайдай. За його словами, врахування стажу, отриманого до 2000-го, в пенсії ніяк не зміниться: "Людині раніше потрібно подати до ПФ документи від минулих роботодавців із зазначенням сум, сплачених у Пенсфонд, за необхідний період". У разі суперечок при нарахуванні пенсії та підтвердження стажу у співробітників буде можливість відстояти свої права, так як трудові книжки повернуть їм на руки протягом 3 місяців після того, як закон набуде чинності. За оцінками експертів, ліквідація книжок дозволить бізнесу заощадити близько 500 млн грн за рахунок спрощення адміністрування, оскільки можна буде скоротити штат кадровиків.

   ПРОБЛЕМИ. Міністр соціальної політики Павло Розенко скасування трудових книжок підтримує, але вважає, що спочатку треба вирішити безліч проблем і нюансів. "У нас є проблема з персоніфікованим обліком українців. Начебто база Пенсфонду і є, але вона не централізована, і працює тільки по регіонах. Тобто, якщо людині потрібно підтвердити свій трудовий стаж, а вона працювала у кількох областях, то доведеться відправляти запити в різні облцентрів. Тому спочатку треба зробити систему персоніфікованого обліку єдиною, а вже потім скасовувати трудові книжки – адже ця ініціатива стосується 14 млн працюючих українців", – говорить міністр. За його словами, на реалізацію реформи може піти не один рік: "Потрібно розуміти, що якщо трудові книжки повернуть на руки всім українцям, їх не треба викидати, адже деякі дані можуть ще використовуватися. У будь-якому випадку, швидко реформу ніхто проводити не буде: потрібен перехідний період, який допоможе виявити недоліки і ліквідувати їх. Зокрема, потрібно знайти фінансування для створення сучасних потужних інформреєстрів, де в єдиному вигляді будуть дані про пенсіонерів, що працюють, безробітних". І, звичайно, доведеться вирішити ряд непростих питань: наприклад, чи потрібно залишити трудові книжки для держслужбовців і бюджетників, яким простіше підтверджувати свій стаж по старинці.

   Кадровики до цієї ідеї ставляться по-різному. "Так, електронний реєстр досить зручний. Але по трудовій можна побачити, за якими статтями здобувач йшов з минулих робіт, а також як часто він змінював місце. А відстежувати це за реєстром досить проблематично – до того ж він може давати збої", – говорить Тетяна Лазоренко, співробітник кадрової служби. "Давно пора їх скасувати, – вважає начальник HR-департаменту Олена Фірсова, – ніхто ж не заважає людині завести навіть три трудові та оформлятися на роботу кожен раз як в перший".

   Реєстр і покарання

   Експерти вважають скасування трудових книжок своєчасним, але важкореалізовуваним. "Сама ідея актуальна, оскільки система трудових книжок давно застаріла. З урахуванням переходу на сучасні технології зразок пластикових карт і біозакордонпаспортів, бажано знайти альтернативу трудових книжок, і всю інформацію фіксувати в електронному вигляді, як в ЄС. Але потрібно розуміти, що чекає українців. Можна, наприклад, не просто вести закритий електронний реєстр, а дати людям персоніфіковану пластикову карту. Крім того, в базі даних у кожного українця повинен бути свій кабінет, де він міг би відстежувати всі свої робочі місця, посади, рівень зарплат", – говорить експерт Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський. А перший заступник голови комітету соцполітики ВР Сергій Каплін каже, що найближчим часом нардепи обговорять це питання і вислухають роботодавців і профосоюзи, щоб остаточно визначитися: "У країні низька залученість роботодавців і працівників в електронний формат взаємодії. Крім того, зараз є величезна кількість заяв про маніпуляції з робочим стажем при отриманні пенсії: 5 млн справ за трудовим законодавством!". Тому депутат упевнений, що паралельно зі скасуванням трудових треба посилювати покарання за маніпуляції – щоб відбити бажання у махінаторів "накручувати" собі зайві роки роботи.